czwartek, 13 marca 2014

Zrób sobie tatuaż

Projekt Łukasza Skąpskiego Przaja moimi hajmatowi, pokazywany w ramach wystawy A Place Where We Could Go, polega na stworzeniu wzornika tatuaży na temat „Przaja moimu hajmatowi" lub „Mōj hajmat mōm rod", czyli po polsku „Kocham mój Heimat". To śląskie zdanie jest inspiracją tatuaży zaprojektowanych (namalowanych) przez zaproszonych do projektu artystów. Zaprezentowane wzorniki są darmowo udostępniane przez cały czas trwania wystawy (do 26 kwietnia). Zapraszamy wszystkich chętnych do skorzystania z nich i wytatuowania zaproponowanych motywów. 

___________________________________________________________

Tattoo Yourself

Łukasz Skąpski’s project, I Love My Heimat, shown as part of the exhibition A Place Where We Could Go, is based on creating a tattoo sampler themed on I Love My Heimat, or ‘I Love My Homeland’. The title of the exhibition – which is in the Silesian dialect – has provided the inspiration for the tattoos designed by the artists invited to take part in the project.
For the duration of the exhibition, that is until 26 April, the samplers will be available free. All those interested are welcome to use them and have tattoos done to the selected designs.





                                                                        Wilhelm Sasnal



                                                   Malwina Rzonca


                                                        Ayuta



                                                        Ayuta



                                                        Ayuta



                                                   Rafał Bujnowski



                                                   Tomasz Kowalski



                                                 Grzegorz Sztwiertnia



                                               Grzegorz Sztwiertnia



                                                    Łukasz Jastrubczak



                                                       Paweł Jarodzki


                                                                    Mikołaj Małek



                                                     Kamil Kuskowski



                                                       Piotr Kurka



                                                               Małgorzata Szymankiewicz


Fot. Marcin Wysocki
Wystawa Łukasza Skąpskiego Przaja moimu hajmatowi w ramach cyklu A Place Where We Could Go│CSW Kronika, Bytom│08.03.2014 - 26.04.2014

poniedziałek, 10 marca 2014

Fotorelacja z otwarcia wystawy A Place Where We Could Go

W sobotę  (8 marca) odbyło się otwarcie wystawy podsumowującej projekt A Place Where We Could Go. Poniżej przedstawiamy fotograficzną relację autorstwa Marcina Wysockiego. Wystawę można oglądać do 26 kwietnia. Zapraszamy!

Artyści biorący udział w wystawie:

Magda Fabiańczyk Tam, gdzie mnie nie było

Erla S. Haraldsdóttir Spoor

Lars Holdhus & Frederik Gruyaert Authentic Post-Industrial Experience

Rafał Jakubowicz Płyta

Paweł Kulczyński Lament

Darri Lorenzen Cast Hand

Łukasz Skąpski oraz Ayuta, Rafał Bujnowski, Paweł Jarodzki, Łukasz Jastrubczak, Tomasz Kowalski, Piotr Kurka, Kamil Kuskowski, Mikołaj Małek, Malwina Rzonca, Wilhelm Sasnal, Grzegorz Sztwiertnia, Małgorzata Szymankiewicz  Przaja moimu hajmatowi

Krïstïan Skylstad Black Under Shower Painting

Łukasz Surowiec Szczęśliwego Nowego Roku 4


kurator: Stanisław Ruksza

___________________________________________________________________

On Saturday 8 March, the grand finale exhibition opened to provide the corollary to the project A Place Where We Could Go. Below we present a photographic report from the event by Marcin Wysocki. The exhibition can be seen until 26 April. You are cordially invited!

Participating artists:

Magda Fabiańczyk Where I Was Not

Erla S. Haraldsdóttir Spoor

Lars Holdhus & Frederik Gruyaert Authentic Post-Industrial Experience

Rafał Jakubowicz Płyta (Yard)

Paweł Kulczyński Lament

Darri Lorenzen Cast Hand

Łukasz Skąpski with Ayuta, Rafał Bujnowski, Paweł Jarodzki, Łukasz Jastrubczak, Tomasz Kowalski, Piotr Kurka, Kamil Kuskowski, Mikołaj Małek, Malwina Rzonca, Wilhelm Sasnal, Grzegorz Sztwiertnia, Małgorzata Szymankiewicz  I Love My Heimat

Krïstïan Skylstad Black under Shower Painting

Łukasz Surowiec Happy New Year 4



Curator: Stanisław Ruksza







Piotr Bujak, Mikołaj Małek, Anna Maria Karczmarska, Małgorzata Szymankiewicz, Stanisław Ruksza, Łukasz Skąpski


                                                                                     Łukasz Jastrubczak



                                                Malwina Rzonca



                                                        Szymon Kobylarz, Frederik Gruyaert 








                                           Katarzyna Kalina





                                           Dominik Ritszel



           Łukasz SurowiecMarek GlinkowskiStanisław RukszaDarri Lorenzen 


                                           Agata Cukierska



                                                        Paweł Kulczyński 




sobota, 8 marca 2014

KRÏSTÏAN SKYLSTAD | BLACK UNDER SHOWER PAINTING w ramach wystawy A Place Where We Could Go

Otwarcie wystawy w sobotę, 8 marca o godz.19 w CSW Kronika w Bytomiu. 

Krïstïan Skylstad opowiada o swoim projekcie artystycznym realizowanym na Śląsku  >>>
Na wystawie podsumowującej projekt A Place Where We Could Go Krïstïan zaprezentuje część swoich prac powstałych w Bytomiu – mieście, którego nazwa w tłumaczeniu na język norweski oznacza „puste miasto”. Abstrakcyjne obrazy, wykonane w różnych technikach, pozornie wyglądaja na efekt przypadku. Artysta naśladując proces ciemni fotograficznej wykonuje motyw palcem na papierze pokrytym atramentem, następnie wstawia dzieło pod strumień wody, prowokując reakcję płynącego tuszu z konkretnym wyobrażeniem stworzonym przez przeczucie. Powstałe w ten sposób niepokojące obrazy mogą być odczytywane jako lustro nastrojów, psychicznych wahań artysty zapadającego się w pustkę przestrzeni miasta, w którym się znalazł. Jak komentuje artysta: „te obrazy skupiają się na stracie, śmierci lecz także marzeniach".

KRÏSTÏAN SKYLSTAD (ur.1982) - artysta wizualny, fotograf, galernik, kurator, prozaik, krytyk sztuki. Ostatnie trzy lata poświęcił na pracę nad pełnometrażowym dokumentem „Przemoc ciszy”, opowiadającym o następstwach wojny w Wietnamie. Od roku prowadzi galerię NoPlace (Oslo), wraz z Stian Gabrielsen, Petter Buhagen i Karen Nikgol.

Wystawa A Place Where We Could Go to premierowa odsłona ośmiu autonomicznych projektów (wystaw) Magdy Fabiańczyk, Erli S. Haralsdóttir, Larsa Holdhusa i Frederika Gruyaerta, Rafała Jakubowicza, Darri Lorenzena, Łukasza Skąpskiego, Krïstïana Skylstada, Łukasza Surowca oraz dokumentacja wcześniej zrealizowanej pracy site-specific Pawła Kulczyńskiego. Wszystkie są wynikiem rezydencji artystycznych na terenie Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego. 

_________________________________________________________________


Opening on Saturday, 8 March, 7 pm at CSW Kronika in Bytom. 

Krïstïan Skylstad talks about his artistic project carried out in Silesia >>>
At the exhibition summing up the project A Place Where We Could Go, Krïstïan will present the rest of his works created in Bytom – a town whose name translates into Norwegian as ‘empty town’. Abstract paintings, produced in a variety of techniques, appear to have been made at random. Simulating the process that takes place in the photographer’s darkroom, the artist draws patterns on a piece of paper with his finger dipped in ink, then places the work under a stream of water, provoking the reaction of the ink running off with the concrete image created by a feeling. The disquieting images thus created can be interpreted as a mirror of emotions, a psychological see-saw of an artist’ sinking into the void of the city space in which he has found himself. As the artist himself comments, ‘These images focus on loss and death, but also on dreaming’.

KRÏSTÏAN SKYLSTAD (born 1982) – a visual artist, photographer, gallery owner, curator, prosaist, art critic. He has devoted the last three years to working on a feature film Violence of Silence, about the consequences of the Vietnam war. Since last year, he has been running the NoPlace Gallery in Oslo together with Stian Gabrielsen, Petter Buhagen i Karen Nikgol.

The exhibition A Place Where We Could Go is the premiere showing of eight autonomous projects (exhibitions) by Magda Fabiańczyk, Erla S. Haralsdóttir, Lars Holdhusa and Frederik Gruyaert, Rafał Jakubowicz, Darri Lorenzen, Łukasz Skąpski, Krïstïan Skylstad and Łukasz Surowiec as well as the documentation of the site-specific work by Paweł Kulczyński prepared earlier. All the projects are the result of artistic residencies in Upper Silesia and the Dąbrowa Basin.



              Krïstïan Skylstad, Black Under Shower Painting, 2013, fot. Marcin Wysocki

ŁUKASZ SUROWIEC | SZCZĘŚLIWEGO NOWEGO ROKU 4 w ramach wystawy A Place Where We Could Go

Otwarcie wystawy w sobotę, 8 marca o godz.19 w CSW Kronika w Bytomiu. 

Szczęśliwego Nowego Roku 4 to kolejna odsłona długoterminowego projektu filmowego realizowanego przez artystę z grupą katowickich bezdomnych, zmierzającego do wypracowania nowych rozwiązań społecznych. Działanie Surowca dalekie jest od idealizowania i fetyszyzacji biedy, Innego etc., typowych dla wielu działań artystycznych, będących jedynie przykładem „miękkiej inżynierii", łagodzącej realny wydźwięk problemu. Artysta okazuje poczucie wstydu, samotność bezdomnych, zagrożenia (w tym śmierć przez zamarznięcie czy pożar budynku), ale i wyrazistą świadomość własnej pozycji społecznej oraz marzenia o własnym domu, w którym raczej nie przyjdzie im zamieszkać.
W nowej odsłonie Szczęśliwego Nowego Roku 4 artysta pomaga remontować bezdomnym
zdewastowany pustostan w pobliżu wiaduktu DTS i organizuje z nimi plenerowy pokaz filmowy, rodzaj kina letniego dla bezdomnych.

ŁUKASZ SUROWIEC (ur. 1985) - artysta wizualny. Używa różnych mediów. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i Poznaniu oraz w Berlinie (Universität der Künste). Brał udział w 7. Berlin Biennale . Wystawiał m.in. w De Garage – Cultuurcentrum w Mechelen, Kalmar konstmuseum, CSW Kronika w Bytomiu, Galerii Whitechapel w Londynie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Bunkrze Sztuki w Krakowie i Instytucie Sztuki Wyspa w Gdańsku. Mieszka i pracuje w Bytomiu.


Wystawa A Place Where We Could Go to premierowa odsłona ośmiu autonomicznych projektów (wystaw) Magdy Fabiańczyk, Erli S. Haralsdóttir, Larsa Holdhusa i Frederika Gruyaerta, Rafała Jakubowicza, Darri Lorenzena, Łukasza Skąpskiego, Krïstïana Skylstada, Łukasza Surowca oraz dokumentacja wcześniej zrealizowanej pracy site-specific Pawła Kulczyńskiego. Wszystkie są wynikiem rezydencji artystycznych na terenie Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego. 

________________________________________________________________


ŁUKASZ SUROWIEC: Happy New Year 4 as part of the exhibition A Place Where We Could Go
Opening on Saturday, 8 March, 7 pm at CSW Kronika in Bytom. 

Happy New Year 4 is another edition of a long-term film project produced by the artist together with a group of Katowice homeless people, which aims to arrive at new social solutions. The activities of Surowiec are far from idealising or fetishising poverty or The Other, common in numerous artistic activities which exemplify no more than that ‘soft social engineering’ soothes away the real impact of the problem. The artist reveals the sense of shame, loneliness and danger (such as freezing to death or dying in a fire) that plague the homeless, but also their acute awareness of their own social status and their dreams of a house of their own, unlikely to be fulfilled.
In the new edition of Happy New Year 4, the artist helps the homeless to renovate a devastated empty building near the DTS viaduct and, together with them, organises an open-air film screening, a sort of summer cinema for the homeless.

ŁUKASZ SUROWIEC (born 1985) – visual artist. Multi-media. He studied at the Academy of Fine Arts in Krakow and Poznań as well as the Universität der Künste in Berlin. He participated in the 7th Berlin Biennale. He exhibited his works in venues including De Garage Cultuurcentrum in Mechelen, Kalmar konstmuseum, CSW Kronika in Bytom, the Whitechapel Gallery in London, the Museum of Modern Art in Warsaw, Bunkier Sztuki in Krakow and the Island Art Institute in Gdańsk. He lives and works in Bytom.


The exhibition A Place Where We Could Go is the premiere showing of eight autonomous projects (exhibitions) by Magda Fabiańczyk, Erla S. Haralsdóttir, Lars Holdhusa and Frederik Gruyaert, Rafał Jakubowicz, Darri Lorenzen, Łukasz Skąpski, Krïstïan Skylstad and Łukasz Surowiec as well as the documentation of the site-specific work by Paweł Kulczyński prepared earlier. All the projects are the result of artistic residencies in Upper Silesia and the Dąbrowa Basin.


     Szczęśliwego Nowego Roku 4 - lato 2013, video still, Łukasz Surowiec, 2013

RAFAŁ JAKUBOWICZ | PŁYTA w ramach wystawy A Place Where We Could Go

Otwarcie wystawy w sobotę, 8 marca o godz.19 w CSW Kronika w Bytomiu. 

Projekt miał swoją częściową odsłonę w sierpniu 2013 r., kiedy artysta przeprowadzał spotkania konsultacyjne o charakterze warsztatowym z aktywistami organizacji związkowych na terenie aglomeracji.
Tytułowa Płyta jest odniesieniem do robotniczych wieców organizowanych w Zakładach Hipolita Cegielskiego w Poznaniu oraz przypomnieniem postaci legendarnego działacza związkowego Inicjatywy Pracowniczej Marcela Szarego (ur. 1964, zm. 2010). Praca Jakubowicza przywołuje historię Marcela Szarego oraz organizowanych w HCP „Płyt", odnosi się do oporu robotników w Wielkopolsce i na Górnym Śląsku, prowokuje dyskusję o przyszłości ruchów robotniczych. Na wystawie podsumowującej projekt wykonana na Śląsku kopia oryginalnej płyty zostanie pokazana w przewrotnym kontekście instytucji artystycznej jako potencjalny obiekt wpisujący się w quasi-minimalistyczną estetykę komercyjnych galerii sztuki.
Projektowi towarzyszy film Magdy Malinowskiej Płyta, dokumentacja wystąpień Marcelego Szarego i odtworzenia nowej płyty na wystawę oraz teksty Jarosława Urbańskiego i Dariusza Zalegi.

RAFAŁ JAKUBOWICZ (ur. 1974) – artysta, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (Uniwersytet Artystyczny), gdzie obecnie jest zatrudniony na stanowisku adiunkta i prowadzi pracownię Sztuka w Przestrzeni Społecznej. Zajmuje się również krytyką sztuki, członek AICA. 


Wystawa A Place Where We Could Go to premierowa odsłona ośmiu autonomicznych projektów (wystaw) Magdy Fabiańczyk, Erli S. Haralsdóttir, Larsa Holdhusa i Frederika Gruyaerta, Rafała Jakubowicza, Darri Lorenzena, Łukasza Skąpskiego, Krïstïana Skylstada, Łukasza Surowca oraz dokumentacja wcześniej zrealizowanej pracy site-specific Pawła Kulczyńskiego. Wszystkie są wynikiem rezydencji artystycznych na terenie Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego.


____________________________________________________________________


RAFAŁ JAKUBOWICZ / PŁYTA (YARD) as part of the exhibition A Place Where We Could Go
Opening on Saturday, 8 March, 7 pm at CSW Kronika in Bytom. 

The project was partially shown in August 2013, when the artist carried out workshop consultations with trade union activists throughout the Silesian Metropolis.
The eponymous Płyta (Yard) refers to the site of workers’ rallies that took place at the Hipolit Cegielski Factory in Poznań, recalling the legendary figure of the Workers’ Initiative trade union activist Marcel Szary (born in 1964, he died in 2010). The work by Jakubowicz recalls the story of Marcel Szary and the ‘Yards’ organised in the factory. The film deals with the workers’ rebellion in the Wielkopolska region and Upper Silesia, inspiring a discussion about worker movements. At the exhibition summing up the project, a copy of the original yard made in Silesia will be shown in the perverse context of an artistic institution as a potential object that becomes part of the quasi-minimalist aesthetics of commercial art galleries.
The project is accompanied by Magda Malinowska’s film Płyta, a documentation of appearances by Marcel Szary and by the reproduction of the ‘yard’ for the purposes of the exhibition as well as texts by Jarosław Urbański and Dariusz Zalega.

RAFAŁ JAKUBOWICZ (born 1974) – artist, graduate of the Academy of Fine Arts in Poznań (the University of Arts), where he presently holds a post as an assistant professor and runs the studio of Art in Social Space. He is also an art critic and a member of AICA. 


The exhibition A Place Where We Could Go is the premiere showing of eight autonomous projects (exhibitions) by Magda Fabiańczyk, Erla S. Haralsdóttir, Lars Holdhusa and Frederik Gruyaert, Rafał Jakubowicz, Darri Lorenzen, Łukasz Skąpski, Krïstïan Skylstad and Łukasz Surowiec as well as the documentation of the site-specific work by Paweł Kulczyński prepared earlier. All the projects are the result of artistic residencies in Upper Silesia and the Dąbrowa Basin.

                                         Rafał Jakubowicz, Płyta, 2013, fot. Rafał Jakubowicz

piątek, 7 marca 2014

PAWEŁ KULCZYŃSKI | LAMENT w ramach wystawy A Place Where We Could Go


Paweł Kulczyński opowiada o swoim projekcie artystycznym Lament, który będzie częścią wystawy A Place Where We Could Go. Otwarcie w sobotę, 8 marca o godz.19.

Projekt miał swoją odsłonę w gliwickiej Fabryce Drutu we wrześniu 2013 r., gdzie powstała rzeźba akustyczna, bazująca częściowo na chóralnym utworze z XVI wieku, Lamentacje Jeremiasza, angielskiego kompozytora Thomasa Tallisa.
Instalacja, złożona z pięciu gładkich rur-kolumn, o wysokości trzech metrów, ustawionych na planie okręgu, została zaaranżowana w hali produkcyjnej, której okna wychodzą na teren budowy trasy szybkiego ruchu w centrum Gliwic. W ten sposób częścią kompozycji automatycznie stały się dźwięki prac budowlanych, dochodzące z otoczenia budynku. Wykorzystane zostały również nagrania terenowe zrealizowane na terenie budowy gliwickiego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej, która łączy górnośląskie miasta. Dźwięki te podążały fragmentami za linią melodyczną i harmoniami kompozycji Tallisa. Dodatkowo włączone zostały nagrania chóru i elementy syntetyczne, tworząc razem bogatą i eklektyczną pod względem brzmieniowym całość.
Dla Pawła Kulczyńskiego jest to praca bardzo osobista, dotycząca jego rodzinnego miasta, w którym na skutek nietrafionych decyzji samorządowych w ścisłym centrum, wzdłuż parków miejskich, rzeki i kampusu studenckiego powstaje trasa szybkiego ruchu, dzieląca i rozrywająca przestrzeń publiczną. Stąd też dwuznaczny tytuł instalacji: Lament.
Jak komentuje swój projekt artysta: „Obym się mylił i niech sprawy potoczą się inaczej, choć historia nie daje tu wielkiej nadziei. Dlatego pozostaje siąść i płakać, co też, za pośrednictwem mojej pracy, uczynię. Jest to bezsilny krzyk sprzeciwu wobec procesów, na które nie mam wpływu, a które dotykają mnie bezpośrednio."
Na wystawie w CSW Kronika projekt zaistnieje w postaci dokumentacji oraz koncertu artysty.

http://kronika.org.pl/wystawy/archiwum/wystawy-2013/568-pawel-kulczynski-lament
https://soundcloud.com/pawel-kulczynski/lament-sound-sculpture



PAWEŁ KULCZYŃSKI (ur. 1978) - artysta dźwiękowy i eksperymentujący muzyk, autor koncertów plenerowych oraz instalacji dźwiękowych. W 2013r. wydał płytę pod pseudonimem Wilhelm Bras, jako tropajn koncertuje w przestrzeni publicznej, na nieużytkach, terenach poprzemysłowych i wiejskich. W muzyce porusza się w obszarach improwizowanej elektroniki, elektroakustyki, ambientu i noise'u. Studiował w ASP w Katowicach, pracował przy użyciu różnych mediów m.in. wideo i fotografii.


Wystawa A Place Where We Could Go to premierowa odsłona ośmiu autonomicznych projektów (wystaw) Magdy Fabiańczyk, Erli S. Haralsdóttir, Larsa Holdhusa i Frederika Gruyaerta, Rafała Jakubowicza, Darri Lorenzena, Łukasza Skąpskiego, Krïstïana Skylstada, Łukasza Surowca oraz dokumentacja wcześniej zrealizowanej pracy site-specific Pawła Kulczyńskiego. Wszystkie są wynikiem rezydencji artystycznych na terenie Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego. 

_________________________________________________________________

The project was premiered in the Wire Factory in Gliwice in September 2013, where an acoustic sculpture was made, partly based on a choral work from the 16th century, Lamentations of Jeremiah by the English composer Thomas Tallis. The installation, consisting of five smooth pipes/columns 3 m in height, has been arranged in the production hall, whose windows look out on the construction site of the dual-carriage way in the centre of Gliwice. Thus the noises of the construction works from the surrounding area have become an integral part of the composition, as have field recordings made on site of the Gliwice section of the Central Highway linking the cities of Upper Silesia. These sounds follow the tune and harmonies of Tallis’s composition. Choral recordings and synthetic elements have also been added, together combining into a rich, eclectic aural whole.
For Paweł Kulczyński, this is a very personal work related to his home city, in which, due to misguided planning decisions of the local government, in the very heart of the city, along its parks, the river and the campus, a dual-carriage way is being built that will rip apart the fabric of the public space. Hence, the suggestive ‘Lamentations’ in the title of the installation. As the artist himself comments, ‘I hope that I am wrong. Let matters take a different course, although on past experience, I don’t have high hopes. All that’s left is to sit down and weep; and this is what I am doing, by means of my work. This is a helpless cry of protest against processes over which I have no influence but which touch directly on my life.’

In the exhibition at CSW Kronika, the project will be presented in the form of documentation and a concert performed by the artist.

https://soundcloud.com/pawel-kulczynski/lament-sound-sculpture


PAWEŁ KULCZYŃSKI (born 1978) – a sound artist and experimental musician, the author of plein-air concerts and sound installations. In 2013, his CD was released under his moniker ‘Wilhelm Bras’. As ‘tropajn’, he has been performing in public space, on wasteland and on post-industrial and rural sites. His music explores improvised electronics, electro-acoustics, ambient and noise. He studied at the Academy of Fine Arts in Katowice. He has worked with multi-media including video and photography.

The exhibition A Place Where We Could Go is the premiere showing of eight autonomous projects (exhibitions) by Magda Fabiańczyk, Erla S. Haralsdóttir, Lars Holdhusa and Frederik Gruyaert, Rafał Jakubowicz, Darri Lorenzen, Łukasz Skąpski, Krïstïan Skylstad and Łukasz Surowiec as well as the documentation of the site-specific work by Paweł Kulczyński prepared earlier. All the projects are the result of artistic residencies in Upper Silesia and the Dąbrowa Basin.

ERLA S. HARALSDÓTTIR | SPOOR w ramach wystawy A Place Where We Could Go

Erla S. Haraldsdóttir opowiada o swoim rezydencji artystycznej na Śląsku >>>
Jej projekt Trace będzie częścią wystawy A Place Where We Could Go  prezentowanej w CSW Kronika w Bytomiu. Otwarcie odbędzie się 8 marca (sobota) o godz. 19.00.

Erla S. Haralsdottir w swojej twórczości niejednokrotnie eksploruje otoczenie, w którym się znajduje. Wizyta na Śląsku zainspirowała ją do stworzenia cyklu wielkoformatowych obrazów.  Jak sama przyznaje, jej pierwsze wrażenie zdominowały: poczucie nieprzystosowania, odczucie zniszczenia i zaniedbania. Wchodząc głębiej w tkankę miejsca artystka dostrzega wielowymiarowość, inspirujące warstwy historii i kultury. Seria obrazów artystki powstała na podstawie wykonanych przez nią fotografii, dotyczących z jednej strony bogatej sfery arystokratycznej, z drugiej sfery postindustrialnej: opuszczonych, zrujnowanych fabryk. Obie zostały połączone w jedną całość malarskiego tryptyku.

ERLA S. HARALDSDÓTTIR (ur. 1967) - artystka wizualna. Studiowała w Royal University College of Fine Arts w Sztokholmie, the New Genres Department w San Francisco oraz Valand School of Fine Art w Gothenburgu. W swej pracy używa różnych mediów: fotografii, rysunku i wideo, które niejednokrotnie łączy w animacje i kolaże. Częste motywy jej prac to: globalizacja, gentryfikacja i rasizm. Wystawiała swoje prace w m.in. Scandinavia House w Nowym Jorku, Moderna Museet w Sztokholmie, Muzeum Sztuki Współczesnej w Skopje, Muzeum Historii w Singapurze, Muzeum Sztuki w Reykjaviku. Mieszka i pracuje w Berlinie i Reykjaviku. 


Wystawa A Place Where We Could Go to premierowa odsłona ośmiu autonomicznych projektów (wystaw) Magdy Fabiańczyk, Erli S. Haralsdóttir, Larsa Holdhusa i Frederika Gruyaerta, Rafała Jakubowicza, Darri Lorenzena, Łukasza Skąpskiego, Krïstïana Skylstada, Łukasza Surowca oraz dokumentacja wcześniej zrealizowanej pracy site-specific Pawła Kulczyńskiego. Wszystkie są wynikiem rezydencji artystycznych na terenie Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego. 

______________________________________________________________


ERLA S. HARALSDÓTTIR | SPOOR as part of the exhibition A Place Where We Could Go

Erla S. Haraldsdóttir talks about her artistic residency in Silesia >>>

Her project Spoor will be part of the exhibition A Place Where We Could Go presented at CSW Kronika in Bytom. The opening will take place on Saturday 8 March at 7 pm.

In her work, Erla S. Haralsdottir frequently explores her immediate surroundings.
The visit to Silesia inspired her to create a series of large-format paintings. As the artist herself admits, it was her first impressions that counted: a feeling of alienation, a sense of decay and neglect. Penetrating deeper into the fabric of the place, the artist became aware of its three-dimensionality, with the inspiring layers of history and culture. The artist produced her series of paintings on the basis of photographs that she had taken, which on the one side relate to the abundant aristocratic élite, and on the other to the post-industrial sphere: the abandoned and dilapidated factories. The artist integrated both by the means of her painted triptych.

ERLA S. HARALDSDÓTTIR (born 1967) – a visual artist. She studied at the Royal University College of Fine Arts in Stockholm, at the New Genres Department in San Francisco and at the Valand School of Fine Art in Gothenburg. She is a multi-media artist, using photography, drawing and video, which she frequently combines into animation and collage. Common leitmotifs of her work are globalisation, gentrification and racism. Her works have been exhibited at Scandinavia House in New York, Moderna Museet in Stockholm, at the Museum of Contemporary Art in Skopje, the National Museum in Singapore and the Reykjavik Art Museum. She lives and works in Berlin and Reykjavik. 


The exhibition A Place Where We Could Go is the premiere showing of eight autonomous projects (exhibitions) by Magda Fabiańczyk, Erla S. Haralsdóttir, Lars Holdhusa and Frederik Gruyaert, Rafał Jakubowicz, Darri Lorenzen, Łukasz Skąpski, Krïstïan Skylstad and Łukasz Surowiec as well as the documentation of the site-specific work by Paweł Kulczyński prepared earlier. All the projects are the result of artistic residencies in Upper Silesia and the Dąbrowa Basin.


                              Erla S. Haraldsdóttir, Spoor, 2013, fot. Erla S. Haraldsdóttir

czwartek, 6 marca 2014

LARS HOLDHUS & FREDERIK GRUYAERT | AUTHENTIC POST-INDUSTRIAL EXPERIENCE w ramach wystawy A Place Where We Could Go

Otwarcie wystawy odbędzie się 8 marca (sobota) o godz. 19.00 w CSW Kronika w Bytomiu.

Podczas pobytu rezydencyjnego w Bytomiu Lars Holdhus i Frederik Gruyaert stworzyli koncepcyjny projekt przyszłości śląskich miast. Ich futurystyczna wizja, w postaci map uzupełnionych fotografiami, w przewrotny sposób koresponduje z unijnymi i lokalnymi programami rewitalizacyjnymi i polityką promocyjną miast i regionów.
Towarzyszący jej projekt poboczny: hodowanie lokalnie występujących roślin w sposób sztuczny, przyspieszający ich wzrost, również odnosi się do sztucznie wykreowanego na cele turystyczne miasta w mieście. Nawiązuje także do nafaszerowanego sterydami (na przykład w postaci dotacji unijnych) Śląska, regionu, który tylko dzięki zewnętrznej pomocy może liczyć na pewien wzrost gospodarczy, zmiany infrastrukturalne czy kulturalne.

LARS HOLDHUS (ur.1986) - artysta wizualny. Absolwent holenderskiej Gerrit Rietveld Academie i frankfurckiej 
Staatliche Hochshule für Bildende Kunst, Städelschule. W swojej twórczości zajmuje się grą konwencji społecznych i subkultur, sytuacjami w których odrzucenie, wykluczenie i odmowa scala się w różne formy chaosu. Autor prac wideo, instalacji, w swej twórczości opiera się często na renderingach 3D, rysunkach, fotografiach i rycinach. Mieszka i pracuje w Berlinie.

FREDERIK GRUYAERT (ur. 1986) - artysta wizualny. Studiował w Instytucie Sztuki w Arnhem, Akademii Rietveld w Amsterdamie i Sint-Lukas w Brukseli. Używa fotografii, wideo i performance jako głównych narzędzi swojej praktyki artystycznej. Mieszka i pracuje w Antwerpii.

Wystawa A Place Where We Could Go to premierowa odsłona ośmiu autonomicznych projektów (wystaw) Magdy Fabiańczyk, Erli S. Haralsdóttir, Larsa Holdhusa i Frederika Gruyaerta, Rafała Jakubowicza, Darri Lorenzena, Łukasza Skąpskiego, Krïstïana Skylstada, Łukasza Surowca oraz dokumentacja wcześniej zrealizowanej pracy site-specific Pawła Kulczyńskiego. Wszystkie są wynikiem rezydencji artystycznych na terenie Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego. 

________________________________________________________________


LARS HOLDHUS & FREDERIK GRUYAERT | AUTHENTIC POST-INDUSTRIAL EXPERIENCE as part of the exhibition A Place Where We Could Go
Opening on Saturday, 8 March, 7 pm at CSW Kronika in Bytom. 

During their residential stay in Bytom, Lars Holdhus and Frederik Gruyaert created a conceptual projection of the future of Silesian cities.
Their futuristic vision in the shape of maps enhanced by photographs provides a contrary slant on the European Union and local revitalisation programmes and the promotional policies for the cities and the region.
The accompanying side project involves the artificial propagation of local plants so as to stimulate faster growth, with its implication that this notion also applies to the ‘city within the city’, artificially created as a tourist attraction. The allusions are to the ‘steroid-stuffed’ Silesia (by the means of EU grants, to use one example) – a region that can only hope for industrial growth, improvements in its infrastructure and cultural development with external aid.


LARS HOLDHUS (born 1986) – a visual artist. A graduate of the Dutch Gerrit Rietveld Academie and the Städelschule - Staatliche Hochschule für Bildende Kunst in Frankfurt. In his work, he takes on board the play of social conventions and subcultures and situations in which exclusion, rejection and denial combine into various forms of chaos. The author of videos and installations, he often bases his work on 3D renderings, photographs and drawings. He lives and works in Berlin.

FREDERIK GRUYAERT (born 1986) – a visual artist. He studied at the Institute of Art in Arnhem, the Rietveld Academy in Amsterdam and the Sint-Lukas in Brussels. His main artistic tools are photography, video and performance. He lives and works in Antwerp.


The exhibition A Place Where We Could Go is the premiere showing of eight autonomous projects (exhibitions) by Magda Fabiańczyk, Erla S. Haralsdóttir, Lars Holdhusa and Frederik Gruyaert, Rafał Jakubowicz, Darri Lorenzen, Łukasz Skąpski, Krïstïan Skylstad and Łukasz Surowiec as well as the documentation of the site-specific work by Paweł Kulczyński prepared earlier. All the projects are the result of artistic residencies in Upper Silesia and the Dąbrowa Basin.

Lars Holdhus & Frederik Gruyaert, Authentic Post-Industrial Experience, 2013-2014, fot. Agata Cukierska

środa, 5 marca 2014

ŁUKASZ SKĄPSKI | PRZAJA MOIMU HAJMATOWI w ramach wystawy A Place Where We Could Go

Otwarcie: 8 marca (sobota) godz. 19:00 w CSW Kronika w Bytomiu.

Projekt polega na stworzeniu wzornika tatuaży na temat „Przaja moimu hajmatowi" lub „Mōj hajmat mōm rod", czyli po polsku „Kocham mój Heimat". To śląskie zdanie jest tematem tatuaży zaprojektowanych (namalowanych) przez zaproszonych do projektu artystów.
„Projekty” przybiorą formę obrazów na płótnie lub papierze. Hasło „Mōj hajmat mōm rod lub „Przaja moimu hajmatowi" w całości lub fragmentach pojawi się na obrazie. Tytułowe hasło zawiera trzy słowa o różnym pochodzeniu: "przaja" z czeskiego, "moimu" z polskiego i "hajmatowi" z niemieckiego. To trzy języki, które miały największy wpływ na język śląski.
Małe ojczyzny, gwary, lokalne języki, budownictwo i obyczaje stanowią o bogactwie kultury. Wraz ze zniknięciem każdej, choćby najmniejszej kultury lokalnej kultura staje się uboższa. Ślązacy do dziś mają żal do Polaków o to, że podczas PRL-u w szkołach na Śląsku tępiono wśród uczniów język śląski. Rugowanie śląskiej kultury przez władze PRL-u miało przyczyny polityczne i zadekretowane było przez władze w Warszawie. Niektórzy z polityków nadal jednak nie rozumieją subtelnej problematyki śląskości Śląska.
Kontekstem dla pomysłu wystawy, przez który można odczytywać ten wielowarstwowy projekt są też z jednej strony bulwersujące, anty-śląskie i nacjonalistyczne wypowiedzi części polskich polityków, wzrost popularności skrajnych i nacjonalistycznych ruchów populistycznych w Europie środkowej. Z drugiej, idee organizacji śląskich na wprowadzenie autonomii Śląska, na koniec zaś walka niektórych środowisk na Górnym Śląsku o uznanie Śląszczyzny za język a nie gwarę. Możliwych kontekstów dla odczytań projektu jest wiele więcej.

Artyści współtworzący wzornik: Ayuta, Rafał Bujnowski, Paweł Jarodzki, Łukasz Jastrubczak, Tomasz Kowalski, Piotr Kurka, Kamil Kuskowski, Mikołaj Małek, Malwina Rzonca, Wilhelm Sasnal, Grzegorz Sztwiertnia, Małgorzata Szymankiewicz.

Z powstałych obrazów powstaje wystawa oraz edycja wzornika - książki artystycznej w limitowanej edycji. Wydrukowany wzornik trafi do studia tatuażu. Wybrane przez ochotników posiadania tatuażu obrazy ze wzornika tatuowane będą darmowo przez czas trwania wystawy w Kronice. Wykonane tatuaże będą fotografowane, a odbitki uzupełniać będą sukcesywnie wystawę.

ŁUKASZ SKĄPSKI (ur. 1958) - artysta wizualny. Absolwent Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie. W latach 2002-2009 wykładowca w ASP w Krakowie. W roku 2006 otrzymał stopień doktorski w ASP w Poznaniu, w 2012 habilitował się na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Od 2010 roku prowadzi Pracownię Intermediów na Akademii Sztuki w Szczecinie. Tworzy instalacje, obiekty, filmy wideo, fotografie. W ostatnich latach główny akcent kładzie na tematy społeczno-polityczne. Jego prace znajdują się w kolekcjach m.in. Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Śląskiego w Katowicach, Muzeum Fotografii w Krakowie, Galerii Arsenał w Białystoku, Bunkrze Sztuki w Krakowie oraz w kolekcjach prywatnych. Od 2001 roku jest członkiem założycielem Supergrupy Azorro.

oraz:
 AYUTA (ur. bez daty) - artystka wizualna występująca pod pseudonimem. Debiut wystawienniczy podczas wystawy „Przaja moimu hajmatowi" w Kronice.

RAFAŁ BUJNOWSKI (ur. 1974) – malarz, grafik, autor filmów wideo, instalacji, akcji artystycznych. Ukończył Wydział Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej. Współtwórca Grupy Ładnie. W latach 1998 – 2001 prowadził Galerię Otwartą w Krakowie. Laureat prestiżowej nagrody Kunstpreis Europas Zukunft (2005). Reprezentowany przez Galerię Raster w Warszawie.

PAWEŁ JARODZKI (ur. 1958) – malarz, grafik, rysownik, autor komiksów. Zajmuje się również poezją i sztuką wideo. Ukończył Wydziale Malarstwa, Rzeźby i Grafiki w PWSSP we Wrocławiu. Współzałożyciel grupy Luxus. Pracuje w różnych konwencjach stylistycznych, posługuje się szablonem i cytatem, świadomie odrzuca poprawność rysunkową i formalną. Jest profesorem wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz kuratorem BWA Awangarda we Wrocławiu.

ŁUKASZ JASTRUBCZAK (ur. 1984) – artysta wizualny. W 2009 roku otrzymał dyplom z wyróżnieniem Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Tworzy filmy, instalacje, fotografie i rysunki, komponuje muzykę. Jego prace pokazywały galerie w Nowym Jorku, Madrycie, Dortmundzie oraz Liverpoolu. Debiutował dwoma wystawami indywidualnymi w CSW Kronika w Bytomiu. Laureat nagrody dla młodych artystów Fundacji Deutsche Bank „Spojrzenia 2013”. Wykłada na Akademii Sztuki w Szczecinie. Reprezentowany przez Galerię Dawid Radziszewski.

TOMASZ KOWALSKI (ur. 1984) – malarz, rysownik, autor kolaży, obiekto-maszyn, instalacji, prac wideo. Komponuje również muzykę. Ukończył studia na wydziale malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Członek efemerycznych formacji muzycznych Anna Dymna Ensemble i Masters of the Universe. Mieszka i pracuje w Berlinie i Krakowie. Reprezentowany przez Galerię Dawid Radziszewski.

PIOTR KURKA (ur. 1958) – artysta wizualny. Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych w Poznaniu, gdzie obecnie prowadzi Pracownię Działań Intermedialnych. Współzałożyciel Koła Klipsa (1983). W latach 1988-1989 artysta współpracował także z Neue Bieremiennost. Twórczość Piotra Kurki nasycona jest duchowością, niezwykłą wrażliwością w postrzeganiu rzeczywistości oraz silnym ładunkiem emocjonalnym. Cechuje ją narracja z pogranicza świata realnego i nadrealnego, obfitująca w zaskakujące metafory i symbolikę.

KAMIL KUSKOWSKI (ur. 1973) - artysta wizualny. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Łodzi. Obecnie pracuje na Akademii Sztuki w Szczecinie. W swej twórczości zmaga się z medium malarskim, miejscem malarstwa w sztuce oraz jego historią, przez co dochodzi do refleksji nad ramami instytucjonalnymi sztuki.

MIKOŁAJ MAŁEK (ur. 1983) – artysta wizualny, malarz, autor instalacji i prac wideo. Absolwent krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Wystawiał indywidualnie m.in. w krakowskim Bunkrze Sztuki.

MALWINA RZONCA (ur. 1973) – artystka wizualna. W swej pracy wykorzystując takie media jak: malarstwo, taniec, performance, videochoreografia i fotografia. Studiowała w ASP w Krakowie. Od 1991 r. prowadzi działalność artystyczną w dziedzinie tańca współczesnego.

WILHELM SASNAL (ur. 1972) – artysta wizualny. W swej twórczości zajmuje się motywami zaczerpniętymi z życia codziennego, wykorzystując takie techniki jak malarstwo, film, rysunek, czy plakat. Uzyskał dyplom na krakowskiej ASP. Współtwórca Grupy Ładnie. Związany z warszawską Fundacją Galerii Foksal. Jego prace wystawiane były w najważniejszych galeriach w kraju i za granicą. Mieszka i pracuje w Krakowie.

GRZEGORZ SZTWIERTNIA (ur. 1968) – artysta wizualny. Malarz, twórca instalacji, obiektów, wideo, performance. Studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie obecnie prowadzi Pracownię Interdyscyplinarną. Interesuje go tematyka ciała, jego tożsamość, dyscyplinowanie oraz doświadczanie. Porusza kwestie percepcji, funkcjonowania zmysłów oraz oddziaływania barw. W swojej twórczości wykorzystuje wątki autobiograficzne.

MAŁGORZATA SZYMANKIEWICZ (ur. w 1980) – artystka wizualna. W swoich obrazach nawiązuje do tradycji malarstwa abstrakcyjnego. Ostatnio poszerzyła pole działania o rzeźbę, obiekt w przestrzeni i mural. Studiowała dia na Wydziale Edukacji Artystycznej i na Wydziale Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Obecnie pracuje w Akademii Sztuki w Szczecinie.

--------------------
Podziękowania dla Pana Profesora Zbigniewa Kadłubka, językoznawcę z Uniwersytetu Śląskiego i specjalistę od języka śląskiego za konsultacje przy wyborze tytułowego hasła. 
--------------------


Wystawa A Place Where We Could Go to premierowa odsłona ośmiu autonomicznych projektów (wystaw) Magdy Fabiańczyk, Erli S. Haralsdóttir, Larsa Holdhusa i Frederika Gruyaerta, Rafała Jakubowicza, Darri Lorenzena, Łukasza Skąpskiego, Krïstïana Skylstada, Łukasza Surowca oraz dokumentacja wcześniej zrealizowanej pracy site-specific Pawła Kulczyńskiego. Wszystkie są wynikiem rezydencji artystycznych na terenie Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego. 

________________________________________________________________________



ŁUKASZ SKĄPSKI | I LOVE MY HEIMAT as part of the exhibition A Place Where We Could Go
Opening on Saturday, 8 March, 7 pm at CSW Kronika in Bytom. 

The project consists of creating a tattoo sampler on the theme of ‘I Love My Heimat” [I Love My Homeland], expressed in the Silesian dialect. The artists invited to take part in the project have used this statement in Silesian as the motif of the tattoos that they have designed.
The designs will be in the form of images on canvas or paper, incorporating the whole statement or a part thereof. The original title of the exhibition combines Polish, Czech and German words, the three languages that have had the greatest influence on the development of the Silesian dialect.
‘Small motherlands’, local dialects, architectural styles and social mores are the essence of cultural wealth. The disappearance of any, however small, part of local culture, impoverishes our common culture. To this day the Silesians feel aggrieved that in the Polish People’s Republic the Silesian dialect was eradicated in Silesian schools. This extermination of Silesian culture was political and carried out on orders from the central government in Warsaw. Even now, some politicians do not understand the subtle issues involved in the Silesian identity.
The multi-layer project can be interpreted in the context of the startling anti-Silesian and nationalistic statements of some Polish politicians and the rising popularity of populist movements in Central Europe and, on the other hand, some parts of the Upper Silesian population lobbying for the recognition of Silesian as a language rather than a dialect. Many other factors provide the background for the interpretation of the project.

The artists who took part in creating the tattoo sampler: Ayuta, Rafał Bujnowski, Paweł Jarodzki, Łukasz Jastrubczak, Tomasz Kowalski, Piotr Kurka, Kamil Kuskowski, Mikołaj Małek, Malwina Rzonca, Wilhelm Sasnal, Grzegorz Sztwiertnia, Małgorzata Szymankiewicz.

The designs will be presented at the exhibition and combined into a sampler published as a limited-edition art book. The book will be available at a tattoo studio, where volunteers keen on getting a tattoo will be able to have a design of their choice tattooed free of charge for the duration of the exhibition at CSW Kronika. The executed tattoos will be photographed and the documentation of the process will be progressively added to the exhibition itself.


ŁUKASZ SKĄPSKI (born 1958) – a visual artist. Graduate of the Faculty of Painting at the Academy of Fine Arts in Krakow, where, during 2002 – 2008, he held a post as a lecturer. In 2006, awarded a PhD at the Academy of Fine Arts in Poznań. Since 2010, he has been running the Intermedia Studio at the Academy of Fine Arts in Szczecin. He creates installations, objects, videos and photographs. In recent years, he has focused on social and political issues. His works can be found in collections including the Museum of Art in Łόdź, the National Museum in Krakow, the Silesian Museum in Katowice, the Museum of Photography in Krakow, the Arsenał Gallery in Białystok, Bunkier Sztuki in Krakow and in private collections. Since 2001, he has been a founding member of Supergrupa Azorro.
 AYUTA – a visual artist performing under a moniker. Exhibition début during the exhibition I Love My Heimat at CSW Kronika.

RAFAŁ BUJNOWSKI (born 1974) – a painter, graphic artist, author of videos, installations and artistic actions. A graduate of the Faculty of Graphics at the Academy of Fine Arts in Krakow, he also studied at the Faculty of Architecture at the Polytechnic in Krakow. A co-founder of Grupa Ładnie. During 1998 – 2001 he ran the Open Gallery in Krakow. Awarded the prestigious Kunstpreis Europas Zukunft (2005). Represented by the Raster Gallery in Warsaw.

PAWEŁ JARODZKI (born 1958) – a painter, graphic artist, draughtsman, author of comics. Also involved in poetry and video art. A Graduate of the Faculty of Painting, Sculpture and Graphic Art at the State Higher School of Plastic Arts in Wrocław. Co-founder of group Luxus. He has employed a variety of stylistic conventions, also using stencil and quotation and deliberately rejecting graphic and formal correctness. A professor at the Academy of Fine Arts in Wrocław and a curator at the BWA Awangarda in Wrocław.

ŁUKASZ JASTRUBCZAK (born 1984) – a visual artist. In 2009 received a diploma with merit at the Academy of Fine Arts in Katowice. He makes films, installations, photographs and drawing and composes music. His work has been shown by galleries in New York, Madrid, Dortmund and Liverpool. He made his debut with two individual exhibitions at CSW Kronika in Bytom. Received the young artists award at the Deutsche Bank Foundation Award Views 2013. He has been lecturing at the Academy of Art in Szczecin. He is represented by the Dawid Radziszewski Gallery.

TOMASZ KOWALSKI (born 1984) – a painter, draughtsman, author of collages, machine objects, installations, video works. He is also a music composer. He graduated at the Faculty of Painting of the Academy of Fine Arts in Krakow. A member of ephemeral musical formations Anna Dymna Ensemble and Masters of the Universe. He lives and works in Berlin and Krakow. He is represented by the Dawid Radziszewski Gallery.

PIOTR KURKA (born 1958) – a visual artist. A graduate of the State Higher School of Plastic Arts in Poznań (now: the University of Arts), where he is presently in charge of the Studio of Intermedia Activities. A co-founder of Koło Klipsa (1983). During 1988 – 1989 the artist worked closely with Neue Bieremiennost. Piotr Kurka’s work is saturated with spirituality and idiosyncratic sensitivity in the perception of reality, with a considerable emotional cargo. Its trademark is its borderline real and surreal narrative, full of striking metaphors and symbolism.

KAMIL KUSKOWSKI (born 1973) – a visual artist. A graduate of the Academy of Fine Arts in Łόdź. Currently, he holds a post at the Academy of Art in Szczecin. In his art, he strives to tackle the medium of painting, the place of painting in art and its history, arriving at reflections on the institutional framework of art.

MIKOŁAJ MAŁEK (born 1983) – a visual painter, the author of installations and videos. A graduate of the Academy of Fine Arts in Krakow. His individual exhibitions include Bunkier Sztuki in Krakow.

MALWINA RZONCA (born 1973) – a visual artist.
In her work she employs painting, dance, performance, video choreography and photography. She studied at the Academy of Fine Arts in Krakow. Since 1991 she has worked as an artist in the field of contemporary dance.
WILHELM SASNAL (born 1972) – a visual artist. In his art he uses themes taken from daily life, using such techniques as painting, film, drawing and poster. He graduated from the Academy of Fine Arts in Krakow. A co-founder of Grupa Ładnie. He has worked closely with the Foksal Gallery Foundation in Warsaw. His works have been exhibited in the most important galleries in Poland and abroad. He lives and works in Krakow.

GRZEGORZ SZTWIERTNIA (born 1968) – a visual artist. A painter, author of installations, objects, video and performance. He studied at the Academy of Fine Arts in Krakow, where presently he is in charge of the Intermedia Studio. He is interested in themes related to the human body, its identity, discipline and experience. He raises the issues of perception, the functioning of the senses and the impact of colour. His work contains autobiographical themes.

MAŁGORZATA SZYMANKIEWICZ (born 1980) – a visual artist. In her works she draws on the tradition of abstract painting. Recently she has widened her field of activity to include sculpture, spatial objects and murals. She studied at the Faculty of Artistic Education and the Faculty of Painting at the Academy of Fine Arts in Poznań. Presently she holds a post at the Academy of Art in Szczecin.

***
With thanks to Professor Zbigniew Kadłubek, a linguist from the Silesian University and a specialist in the Silesian language for consultation in selecting the title slogan.

***


The exhibition A Place Where We Could Go is the premiere showing of eight autonomous projects (exhibitions) by Magda Fabiańczyk, Erla S. Haralsdóttir, Lars Holdhusa and Frederik Gruyaert, Rafał Jakubowicz, Darri Lorenzen, Łukasz Skąpski, Krïstïan Skylstad and Łukasz Surowiec as well as the documentation of the site-specific work by Paweł Kulczyński prepared earlier. All the projects are the result of artistic residencies in Upper Silesia and the Dąbrowa Basin.


                                           Ayuta, Przaja moimu hajmatowi, 2014