artyści

DARRI LORENZEN

/ Islandia - Iceland /

ur. w 1978, Reykjaviku, ukończył Royal Academy of Art i Royal Conservatoire Den Haag w Holandii i Kunsthochschule Berlin-Weissensee w Niemczech. Podczas swojej pracy za pomocą pojęć i doświadczeń przestrzeni, Darri Lorenzen nie dąży do spektakularnych efektów, ani nie przeprowadza eksperymentów w celu wyjaśnienia, jak przestrzeń sama w sobie funkcjonuje. Przeciwnie, jego minimalne interwencje, gry i subtelne zmiany podkreślają, że przestrzeń jest procesem, poprzez szereg zmian, z małych fragmentów, które - poprzez pamięć i doświadczenie czasu - w końcu pojawiają się jako podstawowe elementy tworzące pojęcia przestrzeni. Artysta współpracuje z elementów sytuacji przestrzennej pod ręką, podczas gdy użytkownik sam ustawia pracę w ruchu. Jego prace były wystawiane w takich galeriach jak Savvy Contemporary w Berlinie, Kunsthalle Loppem w Belgii, National Gallery of Iceland, Grand Arts w Kansas City. Mieszka i pracuje w Berlinie i Reykjaviku.
________________________________________________________________________

b.1978, Reykjavik, lives and works in Berlin and Reykjavík. Education: BFA, Icelandic Academy of the Arts, Iceland. Graduated Interfaculty Img and Sound, Royal Academy of Art and Royal Conservatoire Den Haag in Netherlands and Kunsthochschule Berlin-Weißensee in Germany. In the process of working through concepts and experiences of space, Darri Lorenzen does not aim for spectacular effects, nor does he set up experiments with the goal of explaining how vision or space in and of itself, functions. Rather, his minimal interventions and subtle shifts emphasize and play with the fact that space is constructed processually, through a series of changes, out of small fragments, which - through memory and the experience of time - eventually appear as the basic elements constituting any idea of space. The artist works with elements of the spatial situation at hand, while the visitor himself sets the work in motion. His works was exhibited in such galleries as Savvy Contemporary in Berlin, Kunsthalle Loppem in Belgium, National Gallery of Iceland, Grand Arts in Kansas City.


ERLA S. HARALDSDÓTTIR

/ Islandia - Iceland /

ur. 1967 w Reykjaviku, mieszka i pracuje w Berlinie i Reykjaviku. Studiowała w Royal University College of Fine Arts, w Sztokholmie, the New Genres Department at the San Francisco Art Institute oraz  Valand School of Fine Art, w Gothenburgu. W swojej pracy artystycznej, bada swoje otoczenie geograficzne. Za pomocą różnych narzedzi sztuk wizualnych - fotografii, rysunku i wideo, które łączy w animacje i kolaże, znane dzielnice i okolice przekształca w animowane scenerie, zamieszkałe przez “autentycznych” mieszkańców. Jej filmy generują zakłócenia, które radykalnie zmieniają przyziemne postrzeganie rzeczywistości, kwestionują istniejące zależności między miejscami i ludźmi. Główne motywy jej prac to: globalizacja, gentryfikacja i rasizm, stwarzanie możliwość innego, obcego świata zagnieżdżonego w tym rzeczywistym. Artystka nie boi się przekraczć i rozciągać granic filmu, rysunku i animacji, opierając się na dokumentalnych nagraniach zmienionych poprzez rzeczywiste rysunki ołówkiem lub piórem. Uczucia i emocje odgrywają zawsze główną rolę, dlatego bada jak powstają wspomnienia, jaki wpływ mają emocje i wspomnienia na percepcji wzrokową. Haraldsdóttir wystawiała w takich instytucjach jak Scandinavia House, Nowy Jork, Moderna Museet w Sztokholmie, Muzeum Sztuki Współczesnej w Skopje w Macedonii oraz Muzeum Historii Singapurze. Reprezentuje ją rzarówno Muzeum Sztuki w Reykjaviku, jak również National Public Art Council w Szwecji.

_________________________________________________________________________

b. 1967 Reykjavik, lives and works in Berlin and Reykjavík. She studied at the Royal University College of Fine Arts, Stockholm, the New Genres Department at the San Francisco Art Institute and the Valand School of Fine Art, Gothenburg. In her work she explores her geographical surrounding, through photography, drawing and video, which she combines in animations and photo collages where well-known neighbourhoods are transformed into animated scenery in which authentically filmed people operate.  Her films generate disruptions that radically alter perceptions of the mundane, challenging the existing dynamics between place and population. Central themes are globalization, gentrification and racism, where she poses the possibility of a different, stranger world nested within the ordinary. She stretches the boundaries of film, drawing and animation, by building on documentary recordings altered by means of actual pencil or felt pen drawings. Her works are more than narrative, since they also give an account of the process of image production, in which you can follow her appropriation and reshaping of reality. A wide array of feelings plays the main role. The works investigate how memories come about, and how emotions and visual perception interact. Haraldsdóttir has exhibited in such institutions as Scandinavia House, New York, Moderna Museet in Stockholm, Museum of Contemporary Art Skopje in Macedonia and Singapore History Museum and is represented at Reykjavík Art Museum and Iceland as well as the National Public Art Council, Sweden.



ŁUKASZ SKĄPSKI

/ Poland - Polska /

ur. 1958. Absolwent Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie. W latach 2002-2009 wykładowca w ASP w Krakowie. W roku 2006 otrzymał stopień doktorski w ASP w Poznaniu, w 2012 habilitował się na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Od 2010 roku prowadzi Pracownię Intermediów na Akademii Sztuki w Szczecinie. Tworzy instalacje, obiekty, filmy wideo, fotografie. W ostatnich latach główny akcent  kładzie na tematy społeczno-polityczne. Jego prace znajdują się w kolekcjach m.in. Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Śląskiego w Katowicach, Muzeum Fotografii w Krakowie, Galerii Arsenał w Białystoku, Galerii  Kronika w Bytomiu, Instytucie Sztuki Wyspa w Gdańsku, Bunkrze Sztuki w Krakowie oraz w kolekcjach prywatnych. Od 2001 roku jest członkiem założycielem Supergrupy Azorro.
________________________________________________________________________
 

born 1958. He lives and works in Bytom. Graduate of the Department of Painting at the Academy of Fine Arts in Krakow. During 2002–2009, a lecturer at the Academy. In 2006, PhD from the Academy of Fine Arts in Poznań, in 2012 received the post-doctoral degree of ‘habilitation’. Since 2010, leads the Intermedia Studio at the Academy of Fine Arts in Szczecin. Creates installations, objects, videos and photography. In recent years, the focus of his art has been on social and political themes. His works can be found in collections including Muzeum Sztuki in Łόdź, the National Museum in Krakow, the Museum of Photography in Krakow, the Arsenał Gallery in Białystok, Kronika Gallery in Bytom, the Art Institute Wyspa in Gdańsk and Bunkier Sztuki in Krakow as well as in private collections. Since 2001, a founder-member of Supergrupa Azzoro.




KRYSTIAN SKYLSTAD

/ Norwegia - Norway / 

ur.1982, Oslo, fotograf, galernik, kurator, prozaik, krytyk sztuki i artysta wizualny. Ostatnie trzy lata poświęcił na pracę nad pełnometrażowym dokumentem „Przemoc ciszy”, opowiadającym o następstwach wojny w Wietnamie. Od roku prowadzi galerię NoPlace (Oslo), wraz z Stian Gabrielsen, Petter Buhagen i Karen Nikgol.
_________________________________________________________________  

born in Oslo, Norway 1982, has been working as a photographer, gallerist, curator, fiction writer, art critic and video artist and is dealing with an ongoing conceptual art practice that is mostly connected to poetry and film essays. His most notable work is the film ‘Violence of Silence’, a 137-minute documentary on the ongoing recession and spiritual crisis in generations X and Y. Two and a half years ago he started the artist- run gallery NoPlace (Oslo) together with Stian Gabrielsen, Petter Buhagen and Karen Nikgol. His approach is strongly subjective, which acts as a way of articulating the aesthetics and political standpoints of his generation. He is currently working on a novel, gathering the interests of his extensive practice to date, into a complex narrative.

LARS HOLDHUS

/ Norwegia - Norway /

 

ur.1986, Hosle, Norwegia, jest absolwentem holenderskiej Gerrit Rietveld Academie i frankfurckiej Staatliche Hochshule für bildende Kunst, Städelschule. W swojej twórczości zajmuje się grą konwencji społecznych i subkultur, sytuacjami w których odrzucenie, wykluczenie i odmowa scala się w różne formy chaosu. Rosyjskie karty kredytowe, swetry świąteczne, disneyowski styl życia, napoje energetyczne – te i inne produkty, symbole różnych subkultur określających systemy społeczne porządku, nie tylko służą mu za teoretyczny punkt wyjścia, ale także jako narzędzia artystycznej ekspresji. Prace - opierające się na materiałach video, instalacjach, renderingach 3D, rysunkach, fotografiach i rycinach. Mieszka i pracuje w Berlinie.
_________________________________________________________________________

(b.1986, Hosle Norway, lives and works in Berlin, Germany) is a graduate of Gerrit Rietveld Academie, The Netherlands and Staatliche Hochshule für Bildende Künst, Städelschule, Frankfurt am Main. His artistic practice engages with social conventions and meets subcultures with a counter gesture, when rejection and refusal merge with different forms of chaos. Russian credit card sites, christmas sweaters, disney lifestyle, energy drinks, and other products of various subcultures determining social systems of order, do not only serve him as a theoretical starting point but also as artistic tools. Video based works, installations, 3d renderings, drawings, photography and prints draw a continuous line through his whole artistic work and are building the tenor of an all-out attitude of nothing.


ŁUKASZ SUROWIEC

/ Polska - Poland /

 

(ur. 1985). Artysta sztuk wizualnych. Używa różnych mediów. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i Poznaniu oraz w Berlinie (Universität der Künste). Brał udział w 7. Berlin Biennale z projektem Berlin-Birkenau, który pokazywał również w Galerii Whitechapel w Londynie. Wystawiał m.in. w De Garage - Cultuurcentrum w Mechelen, Kalmar konstmuseum, CSW Kronika w Bytomiu, Bunkier Sztuki w Krakowie i Instytucie Sztuki Wyspa w Gdańsku. Mieszka i pracuje w Bytomiu.


MAGDA FABIAŃCZYK

/ Polska - Poland / 

absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach oraz Byam Shaw School of Art w Central Saint Martins w Londynie. Artystka wizualna, autorka instalacji, performerka. Jej prace były wystawiane m.in. w Rockefeller Centre For The Contemporary Arts, Dresden /Niemcy/ The Pigeon Wing Gallery, Londyn /Wielka Brytania/,  Happen Studio, Gallery, Berlin /Niemcy/, Park Rzeźb, Angelsberg /Szwecja/. Zainteresowana pozycją artysty dziającego na przecięciu wielu dyskursów, od sztuki, społeczności, polityki i polityki społecznej.  Zainteresowana pracą ze społecznościami lokalnymi, które angażuje na poziomie równoprawnych współpracowników.  Zainteresowana dialogiem, jako podstawowym elementem procesu twórczego. 
Graduated from Economic University in Katowice, and Byam Shaw School of Art at Central Saint Martins in London. Visual artist and performer. Her works were exhibited in Rockefeller Centre For The Contemporary Arts, Dresden /Germany/ The Pigeon Wing Gallery, London /UK/,  Happen Studio, Gallery, Berlin /Germany/, Skulptur Parken, Angelsberg /Sweden/.


PAWEŁ KULCZYŃSKI

/ Polska - Poland /

artysta dźwiękowy i ekperymentujący muzyk, autor niebanalnych koncertów plenerowych oraz instalacji dźwiękowych, jak też zapalony budowniczy instrumentów analogowych. Miłośnik brzmień ekstremalnych. Zainteresowany obecnie społecznymi i przestrzennymi kontekstami muzyki, fenomenologią audiosfery i akustyką, zjawiskami losowymi, konceptualizmem, lenistwem i nudą, działaniem pozornym oraz psychodelią.
Pod pseudonimem Wilhelm Bras wydał wiosną 2013 ciepło przyjęta przez krytykę płytę o lżejszym charakterze, wplatając w szorstką, awangardową tkankę zrytmizowane wątki taneczne. Zaraz potem ukazał się album When Attitudes Become Form #1, eksplorujący pogłos olbrzymiego, postindustrialnego silosa dawnej cementowni; wydawnictwo spotkało się z zainteresowaniem środowiska.

Jako tropajn koncertuje w przestrzeni publicznej, na nieużytkach, terenach poprzemysłowych i wiejskich. W muzyce porusza się w obszarach improwizowanej elektroniki, elektroakustyki, ambientu i noise'u. Posługuje się strukturami algorytmicznymi i preparowaną gitarą w środowisku syntezy modularnej.

Studiował w ASP w Katowicach, pracował z użyciem wideo i fotografii. Od 2005 związany z bytomską galerią Kronika. Występował na wielu festiwalach, m.in Sperm Praha, Plateaux Toruń, OFF. Uczestniczył w kilku wystawach w kraju i zagranicą, m. in w Centrum Sztuki Współczesnej Kronika w Bytomiu (indywidualna: "Dbaj o Estetykę Wyglądu" 2008,  Spanien 19c, Aarhus, Dania, "Earlids" 2011, zbiorowe: "Alternatif Turistik" 2009, "Alfabet Kroniki" Berlin 2008, "Something Must Break 2008" w ramach Off Festiwalu), w BWA w Katowicach ("Śląsk Active 3", 2008).


RAFAŁ JAKUBOWICZ

/ Polska - Poland /

ur. 1974r. w Poznaniu. Absolwent Wydziału Edukacji Artystycznej (1999) oraz Wydziału Malarstwa, Grafiki i Rzeźby (2000) poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Pracuje w Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, prowadzi pracownię Sztuka w Przestrzeni Społecznej. Od 2005 roku członek AICA (Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki). Więcej: www.jakubowicz.art.pl

_________________________________________________


(b. in 1974 in Poznań) Graduate of the Faculty of Art Education (1999) and Painting, Graphics and Sculpture at the Academy of Fine Arts in Poznań. Works at the Art University in Poznań, where he leads the Studio of Art in the Social Space. Since 2005, member of AICA (The International Association of Art Critics).
The artist’s web page: www.jakubowicz.art.pl